Musik#5 Visor och en bedrövlig dag.

I skrivande stund sitter jag och kollar på Cops. I vanlig ordning är det polisbrutalitet ut över det vanliga. America ehy? 
Mitt tillstånd idag har bara blitt sämre och sämre. Feber kommer att bryta ut, jag känner det i hela kroppen. Det hjälptre inte att springa över till Mor och ta en cocktail av febernedsättande synd. Får se hur det går, kommer sitta inne och huttra hela kvällen så det kanske blir mera av det goda bloggandet. 
Skulle ju bloggat om the piratebay  rättegången i går men i mitt vanliga yrande missade jag det. Strunt samma Låt oss ägna en tanke Den Svenska visskatten. 

Det var ju onekligen så att jag som ung student lyssnade på lite annorlunda musik. Det var en del Bellman, Taube och en del andra skalder och trubadurer. Framför allt Peder Gedda har påpekat och menat att detta var ett mörkt och jobbigt kapitel i mitt liv. Varför då kan jag undra?  

Det här kan vara en av dom bästa truddelutterna bland visor. Tacksamhet sprider sig i kroppen när jag hör den.

           


"Visa vid vindens ängar " från år 1966 skrevs och lancerades av Mats Paulson. Här är ett klipp från Allsång på skansen med Håkan  och Mats. Det är så mycket skön energi i det här framträdandet. Dessutom är det en riktigt bra låt som man får sommarkänsla av. 

 


En Svensk legend...som inte är Svensk. Det är lite svårt att bara lägga upp en  låt med denne. 
Skulle lika gärna ha postat Hönan Agda, Polaren Pär, eller Sonia & Siw. 
 


Det fanns en tid då jag kunde ett antal av CM Bellmans låtar utantill. Den tiden är dock förbi och det är nog lika bra det. Men i en sådan här lista är ju Bellman given. Det här en skön melodi om Döden, dryckenskap, Vingudar. Kort sagt om ett j---a krök. 






Listan kan givetvis göras mycket längre men just nu orkas det inte längre. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0